måndag 15 september 2008

Welcome to Cambridge!

Hej allihopa!

Då är jag på plats i Cambridge:). När jag steg av planet kl 1325 på lördagen var min första utmaning att hitta ett sätt att ta mig till Cambridge. Det visade sig att alla tåg från Stansted var inställda men de var ersatta med bussar. Hörde många förklaringar till den stoppade tågtrafiken, men en kille som jag satt bredvid i bussen påstod att det var någon som hade hoppat framför tåget! Han sa även att det var ganska vanligt här i England för engelsmännen blir lätt deprimerade. Det var mitt första intryck av engelsmännen haha, tur att det blev bättre sedan..

Efter en tuff vandring från tågstationen till residenset "Tripos court" med min 8(!) kg för tunga packning, mötte jag Ali som är min "warden" (dvs typ vaktmästare) som visade mig till mitt rum. Rum H23 ligger högst upp i block H och där bor även Micheline från Mexico, Paolo från Colombia och Ma från Brasilien och en tysk tjej som jag faktiskt inte har sett en enda gång sedan jag kom för två dagar sedan. När jag anlände var de i full gång med att laga mat och bjöd mig på en äkta mexicansk måltid. Jag var oerhört tacksam eftersom jag var superhungrig:). Kände mig väldigt välkommen iaf! Jag installerade mig i mitt nya rum på ca 12 kvadrat+toa (bilder på g) och somnade som en stock efter en lång resdag.
Jag vaknade kl 10 på söndagen och gick ut i köket för att höra vad mina rumskamrater haft för sig kvällen innan. DET VAR HELDÖTT! Inte en själ uppe så här tidigt på en söndag tydligen. Så ensam har jag nog aldrig känt mig haha. Tänkte bara på hur mycket roligare det hade varit om mina norgeroomies hade varit här och jag kunde dela detta med dom! Vad gör man, själv i en ny stad utan vänner? Jag tog mig i kragen och gick en timmes promenad genom Cambridge och till skolan som jag ska gå på. Det var nog bland den vackraste promenaden jag har gått. Cambridge är så himla gulligt! Så klassiskt brittiskt med äkta engelska hus som man både kan placera i en skräckfilm och i en romantisk komedi :). Det är en så speciell, lugn och trygg stämning här. Och superfint med bäckar med broar och stora parker. Det går tom lösa kor i parkerna!

När jag kom tillbaka (kl 13) hannjag äta lunch innan den Paolo visade sig för första gången. Sedan dök de upp en efter en och vi bestämde att vi skulle ta en tur till Cambridge centrum för att visa mig runt lite. Cambridge stad visade sig vara större än jag trott och det fanns väldigt många fina affärer (tex Zara och Topshop). När man gått ett tag genom varuhusen kom man fram till universitetsbyggnaderna, som var riktigt mäktiga! Efter detta gick vi till en italiensk restaurang och åt.
När vi kom tillbaka var det ännu fler nya personer som flyttat in. Jag träffade en tjej från Barcelona, Marta, som är jätteschysst. Vi gick och fikade på ett ställe i området och därefter var det dags att gå och lägga sig eftersom det var första skoldagen morgonen därpå. Om ni förresten inte har lagt märke till det ännu, så vill jag bara säga att typ 90% av alla jag hittills lärt känna pratar flytande spanska. Jag, som älskar spanska, är inte sen att se möjligheterna!! ;P.
Anyway..när dagen var över kände jag iaf att jag hade fått en vän och jag gick och la mig med ett leende på läpparna.

Idag har vi fått se hur skolan ser ut, gjort ett antagningsprov och sett lite mer av Cambridge. Och jag har fått lite fler vänner :P. Det verkar jättebra faktiskt. Skolan ser ut som en engelsk herrgård och människorna verkar supertrevliga. Imorgon börjar skolan på riktigt och det verkar som att jag kommer ha fullt upp ett tag framöver. Det finns oändligt många utflyckter och events som man kan sysselsätta sig med. Ska dock göra allt jag kan för att hålla den här bloggen uppdaterad!

Saknar er alla kjempemye, ska ni veta!

Stor kram

7 kommentarer:

Kaisa sa...

Hej Moa!
Vad mysigt du verkar ha det i Cambridge! Vilken tur att alla verkar så snälla och tar hand om dig :) Det kan dock bli en dyr resa om både Topshop och Zara ligger i staden, haha.
Ha det så jättebra nu!
Puss, Kaisa

Helena sa...

Åhhh, Moa! Vad glad jag blir av att läsa om din första tid i Cambridge! Jag känner verkligen igen mig på olika sätt, man åker själv med förhoppningar om en riktigt rolig resa och sedan blir det ju faktiskt bättre än vad man har trott! Det är bara att vara sig själv och suga in alla intryck!Lycka till nu och ha det riktigt riktigt roligt! En jättekram från Helenisen :)

Helena sa...

Haha, Kaisa! Du var snabb! :P Strax innan mig!

Kaisa sa...

Det är som en liten minireunion här på Moas kommentarsida ;)

Emelie ♥ sa...

Heeeeeeej! Åh, vad avundssjuk jag är. Du anar inte :-) Du får lägga upp massor bilder Moa. Älskar sån där miljö. Parker, broar, gamla hus men ändå mycket tryck på människor liksom. Åh, Zara och Topshop är ju inte helt fel.. Men jag kommer ner en helg och bor hos dig då? HAHA! :-D
Puss på dig gumman!

Petra sa...

Hej Moa!
Synd att vi inte lyckades ses i Cambridge i helgen! Vi var på bröllop på Corpus Christi College och gick omkring och var nostalgiska. (Vi träffades ju när Chris läste på Emmanuel College.) Det är väldigt mycket mer liv i Cambridge nu för tiden, kunde vi konstatera efter en sen runda på stan. Men snart är det Freshers Week och då lär studenterna (gownies) festa mer än stadsborna (townies). Du kommer att ha det fantastiskt i Cambridge - det är verkligen en en underbar stad!! Har du skaffat cykel ännu?
Kramar från kusin Petra

Emma sa...

Jag har inte läst nånting om kineser, så jag antar att det inte kryllar av dem som du trodde? ;) Ser fram emot att få läsa mer och se lite bilder. Lycka till! Kramar