söndag 21 september 2008

Cykel at last!








Punting!










Min fina skola.
Helkväll m bowling (jag vann by the way :D)

Ja, det är faktiskt så att jag har längtat efter en cykel. I måndags, första dagen i skolan, fanns möjligheten att hyra en cykel för £60. Jag bestämde mig för att ha is i magen och vänta tills jag verkligen kände att jag behövde en cykel. Det tog två dagar...:). Cykeln är en sådan viktig del i livet här i Cambridge! Hela staden är anpassad för cyklisterna. Det finns så många fördelar; man slipper att gå hem till Tripos från stan efter en utekväll, man kan gå upp senare på morgonen eftersom det bara tar typ 5 min att cykla till skolan och man tar sig hur lätt som helst överallt på nolltid. Och man spara pengar! Det var solklart att jag var tvungen att ha en cykel. Jag och Marcella från Holland gav oss därför ut på cykeljakt och det är det som har präglat hela slutet av veckan. Efter att ha åkt Cambridge runt med buss hittade vi till slut ett bra alternativ. Det var en helskön kille i 25-årsåldern som bor på en båt och på båten har han även en cykelverkstad och säljer även en del secondhand-cyklar. Han berättade för oss att han häll på att starta ett företag som hyrde ut cyklar online, och att vi skulle kunna få hyra varsin för £30 fram till Jul. Vi bestämde oss för att slå till och nu har vi två väldigt fina cyklar. Det enda som saknas är en korg, som jag hade tänkt köpa imorgon.:)
Vad gäller skolan går det ganska bra. Bra lektioner med väldigt bra lärare. Mitt enda problem är grammatiken. Jag förstår inte vad jag har lärt mig i skolan egentligen! Hur är det möjligt att jag har missat all den här grammatiken som är så viktig att kunna när man läser en sådan här kurs?? Läste precis Anna Hanssons blogg (annahanssons.blogg.se) och kände verkligen igen mig i allt hon skev. Även om jag svarar rätt på de flesta uppgifterna, så kan jag inte förklara varför jag svarade som jag gjorde. Jag vet inte vad past simple och de andra sakerna är! Det är inget som jag har lärt mig. Har pratat lite med de andra svenskarna i min klass om det här, och de känner faktiskt likadant. Även lärarna säger att svenska elever ofta har det här problemet; att det kan prata och lyssna väldigt bra, men har ofta svårt för grammatiken och att skriva. Dvs att jag har lite att ta igen på den här punkten..tyvärr.
Vi har iaf tur med vädret just nu! Det är strålande sol och sommarstämning i luften, vilket känns ganska ovanligt här. Igår satt vi i parken och solade hela eftermiddagen och idag var det perfekt väder för att prova på lite "Punting" som är Cambridge specialitet, dvs att åka i en slags eka/ stor kanot på River Cam. Det var seriöst bland det vackraste jag sett! Cambridge slutar aldrig att överaska med sin romantiska omgivning. Vi åkte i ca 30 min med start kl 1700 (precis när solen började gå ner, vilket var ett plus) och då åkte vi igenom alla universitetsområden och lite till. Det hela påminer om gondolerna i Venedig; en kille som står i aktern och skjuter båten
framåt och berättar lite om de olika byggnaderna och alla broar som man åker under.
Dagen avslutades med att vi lagade pannkakor och jag har nu testat att äta pannkakor med både ost och köttfärssås. Det är tydligen bara hemma som vi bara äter söta saker till. Efter det hängde alla ute i trädgården så det blev en ganska lugn kväll:).
Imorgon är det dags för en shoppingtur i city centre(Zara, H&M, Topshop mmm) och mkt homework också!!
Hoppas alla har det bra!
Dui! (Hej då på holländska :P)

Inga kommentarer: