tisdag 16 september 2008

Nu börjar plugget..

Idag var den första riktiga skoldagen, med lektioner och allt. Jag promenerade den korta biten till skolan med svenska Josefine (från sörping by the way!). Vi hade blivit indelad i klasser efter våra intagningsprov. Min nya klass består av 4 svenskar, tre holländare, en tjej från ungern och en italienare. Vi ska alla ta CAE-examen efter kursen, och det verkar som att klassen är super och det gäller även lärarna! Jag, som läser 20 h i veckan, börjar skolan kl 09 var morgon och går till 1245. Rätt softa tider, men det är homeworks varje dag så jag kommer nog ha att göra! Många som jag umgås med läser även på em för att deras kurs ska vara mer intensiv. Ok mat är det med, faktum är att mattanterna bara öser på mat på tallriken som om man ser ut som man skulle kunna äta ett vildsvin haha!

Under tiden här har man kommit på mer och mer saker som är lite udda med England. Förutom det självklara, att de kör på fel sida av vägen ( och det är ett gytter varje gång man går över gatan eftersom man vrider på huvudet tio gånger för att veta att man kollar åt rätt håll), finns det även regler som att man helst inte ska gå på gräs..väldigt lämpligt eftersom i princip hela vår skolgård är täckt av gräs, vilket leder till att eleverna är hänvisade till bakgården. "The bakyard is the only place in the school where you can smoke. And students should not be in the front garden or walk on the grass." Slutsatsen är att det enda stället vi får visstas på på raster är bakgården (bilden)..?!Och detta pga att ägaren av huset inte gillar att man går på gräset hehe..

Nu ska jag iväg och laga mat (nudlar:P) med Annemieke och Matha i grannkorridoren och sedan blir det bowling:).

Ha de!

Inga kommentarer: